ZADANIA
|
FORMY REALIZACJI
|
TERMIN
|
UWAGI
|
1. Poznanie procedury awansu zawodowego.
|
-Analizowałam przepisy dotyczące awansu zawodowego nauczycieli (Karta Nauczyciela, Rozp. MEN z dn. 3.08.2001r. oraz Rozp. MEN z dn. 01.12.2004r., broszury „Awans zawodowy nauczycieli” - Brałam udział w Radach Pedagogicznych i spotkaniach metodycznych dotyczących tworzenia planu rozwoju zawodowego i przygotowania dokumentacji zgodnie z bieżącymi wymaganiami -Zapoznawałam się z materiałami publikowanymi na stronach internetowych: np. MEN, CEN, „Głos Nauczycielski”)
|
VIII-IX 2003r.
XII 2004r.
22.10.2003r. 29.09.2003r.
|
Wniosek o rozpoczęcie stażu.
W okresie stażu poszerzałam swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego poprzez analizę przepisów prawnych. Wiedza ta pozwoliła mi opracować i zebrać dowody realizacji zadań zgodnie z rozporządzeniami.
|
2. Dokumen-towanie realizacji planu rozwoju zawodowego.
|
- Gromadziłam materiały i dokumenty. - Brałam udział warsztatach „Jak zostać nauczycielem dyplomowanym?
|
Cały okres stażu Ukończenie kursu 25.03.2006r.
|
Gromadzenie dokumentacji na bieżąco i uczestnictwo w warsztatach pomogło mi w tworzeniu teczki.
|
3.Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań.
|
- Współpraca z dyrektorem szkoły, pedagogiem, psychologiem, rodzicami, uczestniczenie w posiedzeniach Rady Pedagogicznej - Pełnienie funkcji wychowawcy - Udział w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli (WDN): 1. „Rodzina dysfunkcyjna” 2. Tworzenie i wykorzystanie prezentacji multimedialnych 3. „Preorientacja zawodowa w pracy wychowawczej” 4. „Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego Excel do opracowania i przedstawiania wyników semestralnej klasyfikacji uczniów” 5. „Mechanizmy uzależnień” 6. „Ścieżki edukacyjne – edukacja prozdrowotna” 7. „Uczeń z ADHD” , „Uczeń zdolny” 8. „Ścieżka edukacji europejskiej – formy realizacji 9. „Dziecko romskie w szkole-co każdy nauczyciel wiedzieć powinien 10.„Mechanizmy uzależnień” 11. „Rodzina dysfunkcyjna” 12. „Wczesna profilaktyka i praca z rodziną z problemem alkoholowym” 13. „Postępowanie nauczycieli w sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży przestępczością i demoralizacją.
|
Cały okres stażu
21.01.2005r.
7.03.2005r.
29.10.2003r.
11.12.2003r.
20.12.2004r.
13.11.2003r.
III 2004r.
3.06.2004r.
4.11.2004r.
13.01.2005r.
I 2005r.
X 2005r.
III 2006r.
|
Udział w szkoleniach, samodoskonalenie korzystnie wpłynęły na jakość mojej pracy w sferze nauczania i wychowania.
|
4.Przygotowanie projektu sprawozdania.
|
- Dokonałam autorefleksji, analizy, opisu realizacji planu rozwoju zawodowego.
|
V 2006r.
|
Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego.
|
5. Prowadzenie dokumentacji szkolnej i klasowej.
|
- Opracowanie i współopracowanie wymagań edukacyjnych w poziomach dla szkoły podstawowej i gimnazjum - Prowadzenie teczki wychowawcy - Opracowanie planu wychowawczego oraz tematyki godzin wychowawczych
|
Okres stażu
|
Zapoznałam się z programem wychowawczym szkoły i opracowywałam plan wychowawczy dla mojej klasy (plan otwarty na modyfikacje w zależności od potrzeb).
|
6. Współpraca ze strukturami samorządowymi i innymi organizacjami działającymi na rzecz edukacji.
|
- Współpraca z Poradnią Psychologiczno – pedagogiczną - Współpraca z funkconariuszami Policji i Straży Miejskiej – udział w organizacji „Niebieskiego Tygodnia” w naszej szkole - Nawiązanie kontaktu z p. Moniką Nitche – współpraca z Urzędem Pracy - Nawiązanie kontaktu z p. Pawłem Kozemko – twórcą SzOK – wspieranego przez Fundację Edukacyjną Perspektywy - Nawiązanie współpracy z pracownikiem Poradni Profilaktyki i Terapii Uzależnień Stowarzyszenia MONAR – p. Markiem Południakiem - Współpraca z Powiatową Stacją Sanitarno – Epidemiologiczną - Współpraca z Nadleśnictwem w Białych Błotach - Współpraca z Centrum Edukacji Ekologicznej w Funce w ramach organizacji wycieczki szkolnej
|
Okres stażu
III 2004r.
III 2006r.
IV 2004r.
III 2004r.
IX 2003r.
XI 2004r.
Cały okres stażu – wrzesień i październik
V 2006r.
|
Szkolenie w zakresie profilaktyki HIV/AIDS pozwoliło mi prowadzić edukację w środowisku szkolnym w tym zakresie.
|
II. SFERA OSOBISTA ROZWOJU ZAWODOWEGO
|
ZADANIA
|
FORMY REALIZACJI
|
TERMIN
|
UWAGI
|
1. Doskonalenie własnych umiejętności.
|
- Ukończyłam studia podyplomowe z informatyki - Uczestniczyłam w zajęciach otwartych prowadzonych przez nauczycieli i pedagoga szkolnego - Uczestniczyłam w warsztatach dydaktycznych: 1. „Rozwijanie umiejętności posługiwania się matematyką w różnych sytuacjach –przygotowanie do sprawdzianu 2. „Jak sprawdzić umiejętności i wiedzę matematyczną uczniów zdobytą w trakcie nauki w gimnazjum” 3. „Gry dydaktyczne” 4. „Nieoszacowane szacowanie, czyli rachowanie na zawołanie” 5. „Fizyk +matematyk-spółka z ograniczoną odpowiedzialnością” 6. „Korek, jajko i sznurek na lekcjach matematyki” 7. „Złoty podział. Sztuka nauczania matematyki i fizyki” 8. „Ścieżki edukacyjne w matematyce” 9. „Nowy wymiar dydaktyki matematyki – multimedia na co dzień i dla każdego” 10. "Tworzenie planów wynikowych a indywidualizacja procesu nauczania na lekcjach matematyki” 11. „Ciekawe pomysły na lekcje z komputerem” 12. Udział w Dniach Nauki na Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego (udział w warsztatach na temat edukacji ekologicznej, psychologicznej oraz na temat dysleksji „Czy dyslektycy wiedzą jak się czyta?) 13. „Proszę sobie wyobrazić, że...” 14. „Matematyczno-fizyczne prace badawcze” 15. „Praca z dzieckiem dyslektycznym na terenie szkoły” 16. „Praca z dzieckiem zdolnym na terenie szkoły” 17. „Algebry świetnie uczę” 18. „Konferencja nauczycieli matematyki”
19. Spotkania metodyczne w KPCEN
|
2003/2004
23.09.2003r.
23.10.2003r.
24.03.2004r.
29.03.2004r.
18.05.2004r.
20.04.2004r.
25.11. 2004r.
XI2004 - II.2005r.
2.03.2005r.
21.03.2005r.
14.04.2005r.
IV 2005r.
17.11.2005r.
6.12. 2005r.
13.12.2005r.
19.01.2006r.
21.03.2006r.
21.04.2006r.
Cały okres stażu: IX 2003 III 2004 IX 2004 III 2005 X 2005 V 2006
|
Efektem jest praca dyplomowa opisująca tworzenie prezentacji multimedialnej w Power Paincie - płyta CD, a także zaczęłam prowadzić zajęcia koła komputerowego dla szkoły podstawowej.
Zdobyte wiadomości i umiejętności wykorzystuję w pracy zawodowej. Dzięki uczestnictwu w rożnych formach doskonalenia zawodowego wzbogaciłam własny warsztat pracy, przez co wzrosła moja efektywność w zakresie działań edukacyjnych i wychowawczych. Scenariusz na temat edukacji ekologicznej wykorzystałam przy tworzeniu przedstawienia szkolnego „Pożar niszczy życie” z okazji Dnia Ziemi w naszej szkole. Materiały „Czy barwy i kolory mają wpływ na zachowanie i osobowość człowieka” wykorzystałam na godzinie wychowawczej Notatki na temat dysleksji użyteczne mi były do opracowania warsztatów dla nauczycieli w ramach WDN.
|
3. Samodzielne pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych.
|
- Korzystałam z zasobów biblioteki szkolnej, pedagogicznej i miejskiej.
- Studiowałam czasopisma matematyczne, oświatowe i literaturę fachową:
1. „Nasza książka” -czasopismo 2. „Matematyka w szkole” - dwumiesięcznik 3. M.Szurek -”O nauczaniu matematyki” 4. W.Obremski „Z uśmiechem do liceum” 5. U.Andrzejewska, K. Ślusarska-”200 zadań i łamigłówek” 6. „Zagadki matematyczne” Wyd. Andromeda 7. E.de Bono „Naucz swoje dziecko myśleć” 8. G.Rygał – „ Ciekawe zadania, ciekawe pomysły” 9. „Jak żyć z ludźmi” –program profilaktyczny dla młodzieży -MEN 10. M. Jachimska „Scenariusze lekcji wychowawczych” 11. G. Kozimski „Współpraca z rodzicami” 12. „Jak mówić żeby dzieci się uczyły” –A. Faber, E. Mazlish 13. I. Fechner-Sędzicka, E. Lachowska-Żarska „ Nauczyciele – rodzicom“ 14. E. Sadowska „Lekcje wychowawcze” 15. J.C. Dobson_ „Rodzina i odpowiedzialność” 16. J.Brothes, E.P.F.Eagan –„Pamięć doskonała w 10 dni” 17. S. Grochmal- „ Zaufaj sobie” 18. Z. Pietrasiński „ Sam sięgaj do psychologii” 19. Wychowanie bez porażek w szkole – T. Gordon, 20. M. Grodecka – „Ścieżki jogi” 21. „Rozwój umiejętności społecznych” – praca zbiorowa
|
Cały okres stażu
Na bieżąco
Okres stażu
I 2004r.
Okres stażu
II 2004r.
|
Systematyczne studiowanie literatury matematycznej i czasopism matematycznych wykorzystuje na lekcjach matematyki, literatura psychologiczno – pedagogiczna pomogła mi w opracowywaniu lekcji wychowawczych oraz pomogła przygotować mi się do zebrań z rodzicami w temacie pedagogizacji rodziców.
|
III. SFERA DYDAKTYCZNA ROZWOJU ZAWODOWEGO
|
ZADANIA
|
FORMY REALIZACJI
|
TERMIN
|
UWAGI
|
1. Dzielenie się swoją wiedzą i umiejętnościami.
|
- Przekazywałam rodzicom wiedzę zdobytą na szkoleniach i w ramach samokształcenia:
1. Współorganizowałam z pedagogiem szkolnym spotkanie z rodzicami „Moje dziecko wybiera szkołę – jak mogę mu pomóc” 2. Przeprowadziłam warsztaty dla rodziców „Bezpieczna młodzież” oraz „A co by było gdyby...” 3. Przeprowadziłam prelekcje i wykłady dla rodziców: „Dziecko romskie w szkole” oraz „ Dziecko nadpobudliwe” i „Dziecko dyslektyczne” - Opracowałam i wydrukowałam broszurkę dla nauczycieli „ Wnioski z egzaminu próbnego – część humanistyczna”, „Wnioski z egzaminu próbnego _ część matematyczno – przyrodnicza” - Współpracowałam z Akademią Bydgoską sprawując opiekę nad praktyką studentów II i III roku matematyki - Przeprowadziłam lekcje hospitacyjne z udziałem nauczycieli matematyki: 1. „Wyrażenia algebraiczne” – kl.VI 2. „Planujemy rodzinne wakacje” – kl.VI
- Przeprowadziłam lekcje otwarte z matematyki: 1. „Ułamek jako część całości ”-kl.IV 2. „Finanse i procenty” –kl.III gim. - Przeprowadziłam lekcje otwarte godzin wychowawczych w ramach pracy Klubu Wychowawców : 1. „ Uczucia – jak rozpoznawać uczucia? ”-kl.IV 2. „Podnoszenie poczucia własnej wartości” – kl.V - Współprowadziłam zebranie dla rodziców klas III gimnazjum – prezentacja w postaci wykresów i diagramów osiągnięć uczniów na próbnym egzaminie gimnazjalnym – część matematyczno - przyrodnicza
- Przygotowałam i przeprowadziłam warsztaty w ramach WDN „Microsoft Word – edytor tekstu” - Opracowałam i udostępniałam materiały: karty pracy, scenariusze lekcji, ankiety, plan pracy wychowawcy, referaty do wykorzystania w ramach pedagogizacji rodziców regulaminy wycieczek, regulaminy konkursów, materiały z warsztatów prowadzonych przeze mnie - Umieściłam swój plan rozwoju na stronie internetowej www.literka.pl - Uczestniczyłam w pracach zespołu przedmiotowego - Współpracowałam i aktywnie uczestniczyłam w Klubie Wychowawców - Opracowałam narzędzia do pomiaru dydaktycznego w klasach czwartych i przeprowadziłam badanie osiągnięć uczniów - Zorganizowałam i współorganizowałam konkursy matematyczne: 1. Dwuetapowy konkurs „Łamanie głowy” dla klas I gim. 2. Dwuetapowy konkurs „Łamanie głowy” dla klas II gim. 3. Dwuetapowy konkurs „Super Matematyk” -kl.IV 4. Dwuetapowy konkurs „Super Matematyk” -kl.V 5. Dwuetapowy konkurs „Super Matematyk” -kl.VI
6.Udział w przeprowadzeniu konkursów matematycznych dla gimnazjum
7. Udział w przeprowadzeniu konkursów matematycznych dla szkoły podstawowej – celem zakwalifikowania uczniów do etapu rejonowego
8. Przeprowadzenie konkursu KANGUR
9. Przygotowanie i przeprowadzenie eliminacji do konkursu „Einstein 2004” i „ Einstein 2005” 10. Przygotowanie i przeprowadzenie eliminacji do konkursu „Potyczki matematyczne”
- Wyjeżdżałam z uczniami na konkursy międzyszkolne:
1. „Einstein 2004” 2. „Einstein2005” 3. „Matematyka na 6” 4. „Matematyczny orzeł” 5. „Potyczki matematyczne” 6. Konkurs matematyczny dla gimnazjum –etap rejonowy 7. konkurs matematyczny dla szkoły podstawowej – etap rejonowy
|
16.09.2004r.
15.01.2004r.
15.12.2004r.
15.12.2004r.
II 2004r.
30.04.2004r.
30.05.2006r.
18.04.2005r.
20.05.2005r.
17.05.2005r.
28.02.2006r.
27.01.2005r.
29.03.2006r.
Cały okres stażu
VI 2006r.
Cały okres stażu
Cały okres stażu
V 2005r.
26.05.2004r.
28.04.2005r.
09.06.2005r.
30.03.2006r.
20.04.2006r.
24.02.2005r.
28.04.2005r.
30.03.2006r.
20.04.2006r.
2.02.2006r.
2.03.2006
08.01.2004r.
12.01.2005r.
26.02.2005r.
7.02.2004r.
13.01.2006r.
18.03.2004r.
21.03.2005r.
16.03.2006r.
4.03.2004r.
21.03.2005r.
24.02.2005r.
27.03.2004r.
2.04.2005r.
30.04.2004r.
26.04.2006r.
I 2005
26.02.2005r.
11.02.2006r.
|
We wrześniu 2003r. Współorganizowałam Klub wychowawców.
Opracowałam ankiety dla rodziców w celu uzyskania informacji odnośnie przeprowadzonych spotkań.
Opracowałam ankiety dla nauczycieli i uczniów mającej na celu uzyskania informacji zwrotnej o przeprowadzonych lekcjach, by uwagi i spostrzeżenia wykorzystać w dalszej pracy. Lekcje podobały się uczniom, a nauczyciele chcieli moje pomysły wykorzystywać w swojej pracy.
Prezentacja na rzutniku wykresów, tabel i diagramów z ich omówieniem miało na celu uświadomić rodzicom w jakim stopniu uczniowie są przygotowani do egzaminu i nad czym należy jeszcze popracować przed tym właściwym egzaminem celem poprawy wyników.
Warsztaty cieszyły się zainteresowaniem szczególnie tych nauczycieli, którzy są na drodze awansu zawodowego.
Referaty, lekcje otwarte
Wykorzystując program Excel opracowałam wyniki pomiaru i wnioski do dalszej pracy.
Uczeń klasy trzeciej gimnazjum zakwalifikował się do etapu rejonowego.
Uczeń klasy szóstej zakwalifikował się do etapu rejonowego.
Uczniowie otrzymywali wyróżnienia za najlepsze wyniki w szkole.
Uczeń zdobył III miejsce w konkursie „Einstein”
Uczeń został laureatem konkursu „Matematyka na 6” Uczennica otrzymała wyróżnienie na konkursie „Matematyka na 6”
|
2. Stosowanie technologii komputerowej i informatycznej.
|
- tworzyłam na komputerze materiały edukacyjne i metodyczne (sprawdziany, testy, testy kompetencji do badania wyników nauczania, prace klasowe, scenariusze lekcji, zestawienia, broszury, opisy, referaty, karty raportu, itp.) - prowadziłam lekcje matematyki z wykorzystaniem komputera - prowadziłam lekcje wychowawcze z wykorzystaniem internetu - korzystałam z internetu, encyklopedii multimedialnych, programów edukacyjnych - przygotowałam prezentację w programie Power Point „Absolwenci 2004” - prowadziłam album zdjęć klasowych z wszystkich uroczystości szkolnych i klasowych korzystając z aparatu cyfrowego, programu ACDSee Pro Photo Menager oraz program Nero Start Smart - prowadziłam klasową statystykę semestralną i końcoworoczną w oparciu o program Microsoft Excel - drukowałam świadectwa szkolne w oparciu o program Microsoft Access
|
Cały okres stażu
Cały okres stażu
VI 2004
Cały okres stażu
Na koniec semestru i koniec roku szkolnego
VI2004,2005,2006
|
Lekcje matematyki w sali komputerowej dały uczniom oraz mi wiele satysfakcji.
Każdy absolwent otrzymał płytę CD.
Stało się tradycją, że na zakończenie roku szkolnego każdy uczeń otrzymywał płytę CD z folderami zdjęć z danego roku szkolnego.
|
3. Praca z uczniem zdolnym.
|
- przygotowywałam uczniów do konkursów matematycznych - prowadziłam koło matematyczne w szkole podstawowej - prowadziłam koło komputerowe
|
Cały okres stażu
2003/2004
2004/2005 2005/2006
|
Rozwijanie u uczniów swoich zdolności, dzielenie się z nimi swoją wiedzą daje mi wiele radości i chęci dalszej pracy. Sukcesy uczniów na konkursach również dają mi motywację do dalszej pracy.
|
4. Praca z uczniem mającym trudności dydaktyczne.
|
- opracowałam plan pracy z uczniem mającym trudności dydaktyczne
- prowadziłam konsultacje dla uczniów mających trudności dydaktyczne i zaległości w nauce ( 3- 4 godziny pracy społecznej w tygodniu)
|
IX 2003, 2004, 2005
Cały okres stażu
|
Plan oparty o opinie z poradni psychologiczno – pedagogicznej Indywidualna praca z uczniami daje mi ogromną satysfakcję, tym większą, gdy widzę jej efekty- poprawa ocen z przedmiotu i zniwelowanie ocen niedostatecznych.
|
5.Przygotowanie uczniów do samodzielności i wyrabianie obowiązków zawodowych.
|
- Mobilizowałam uczniów, by samodzielnie przygotowywali referaty w gimnazjum (np. sławni matematycy polscy, słynni greccy uczeni i filozofowie, ludolfina), prosiłam uczniów o wykonanie pomocy dydaktycznych, korzystałam z uczniów zdolnych do pracy koleżeńskiej w nauczaniu uczniów z trudnościami dydaktycznymi na konsultacjach
|
Cały okres stażu
|
Różnorodność zajęć daje szansę dostrzeżenia wielu czasem ukrytych talentów, sprawdzenia swojej wiedzy i umiejętności. Chciałabym, aby większa liczba uczniów podejmowała dodatkowe zadania.
|
6.Doskonalenie warsztatu pracy.
|
- Zmodernizowałam klasopracownię matematyczną : zawiesiłam nowe plansze dydaktyczne, systematycznie aktualizowałam gazetki tematyczne (wystrój sali zmieniał się w zależności od zmieniających się pór roku, wydarzeń, świąt itp.), zagospodarowałam przestrzeń klasopracowni poprzez znalezienie sponsora, który przekazał biurko do sali. - Współpracowałam informacje dla ucznia o sposobie oceniania z matematyki - Opracowałam i przygotowałam materiały wykorzystywane do pracy z uczniami - Pozyskiwałam materiały z internetu
|
|
Dbałość o miejsce pracy, estetyka wystroju, zaangażowanie do tego innych osób daje wiele radości i zadowolenia.
|
7. Opracowanie i wdrożenie programu
|
- Opracowałam i wdrożyłam program „Ścieżki edukacyjne na lekcjach matematyki” - Opracowałam program na zajęcia koła informatycznego
|
2004/2005
2005/2006
|
Program został pozytywnie zaopiniowany, lekcje cieszą się dużym zainteresowaniem wśród uczniów SP
|
IV. SFERA OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZA ROZWOJU ZAWODOWEGO
|
ZADANIA
|
FORMY REALIZACJI
|
TERMIN
|
UWAGI
|
1.Uczestniczenie w realizacji zadań z programu wychowawczego szkoły.
|
- Opracowałam plan pracy wychowawcy klasowego - Organizowałam imprezy klasowe: Dzień Chłopca, Dzień Kobiet, andrzejki i katarzynki, wigilie klasowe, Dzień Matki i Ojca - Aktywnie i systematycznie współpracowałam z samorządem szkolnym : organizowałam i opiekowałam się dyskotekami szkolnymi, współorganizowałam Dzień Wiosny, przygotowywałam paczki dla dzieci z rodzin najuboższych - Brałam udział w opracowaniu Planu Nadzoru Dyrektora Szkoły – opracowanie kryteriów oceniania
- Zorganizowałam akcję charytatywną „Jeszcze możesz pomóc potrzebującym”
- Przygotowałam klasę do prezentacji z okazji Święta Niepodległości”
- Tworzyłam karty raportu - Pomagałam w organizacji imprez szkolnych: Uroczyste zakończenie roku szkolnego klas II gimnazjum w roku szkolnym 2003/2004
Pomoc w organizacji zakończenia roku szkolnego dla szkoły podstawowej w roku szkolnym 2005/2006
Pomoc w organizacji „Niebieskiego Tygodnia” w roku szkolnym 2003/2004 oraz 2005/2006
Przygotowywałam układy choreograficzne z elementami aerobiku z klasą czwartą i rok później z klasą piątą
Aktywnie włączyłam się w organizację Dnia Ziemi
Systematycznie uczestniczyłam w akcji „Sprzątanie świata” ( także w soboty)
- Dwukrotnie w okresie stażu otrzymałam nagrodę Dyrektora Szkoły
|
Cały okres stażu
Cały okres stażu
30.09.2004r.
15.12.2003r.
XI 2003r.
2005/2006
VI 2004r.
VI 2006r.
III 2004r. III 2006r.
V 2005r. V 2006r.
IV 2006r.
Cały okres stażu
|
Mimo dużego wysiłku włożonego w organizację imprez i akcji została satysfakcja z udanych przedsięwzięć i zadowolenia i uśmiech samych uczniów
Uczniowie z czasem przyzwyczajają się, że mają ogromny wpływ na życie klasy i szkoły, a odzwierciedleniem ich sukcesów są dyplomy dla klas, podziękowania za wkład pracy dla uczniów i wychowawcy.
Przygotowanie przedstawienia „Pożar niszczy życie”, przygotowanie scenografii, przygotowanie wystawy o lasach polskich i na świecie, przygotowanie krzyżówek, zagadek i rebusów, odpowiedni wystrój sali na Dzień Ziemi dało wiele satysfakcji mimo włożonego wysiłku.
Rokroczna akcja „Sprzątanie świata” uwrażliwia na piękno otaczających szkołę terenów leśnych i terenów zieleni.
|
2. Rozpoznanie sytuacji rodzinnej wychowanków.
|
- Przeprowadzałam indywidualne rozmowy z uczniami i ich rodzicami lub opiekunami - Przeprowadzałam wywiady środowiskowe - Przeprowadzałam anonimowe i imienne ankiety wśród rodziców celem zdiagnozowania sytuacji rodzinnej.
|
Cały okres stażu
|
Rozpoznanie sytuacji rodzinnej uczniów przyczyniło się do mojej efektywności wychowawcze - do rozwiązywania problemów uczniów.
|
3. Współpraca z rodzicami.
|
- Angażowałam rodziców do pomocy w pracy wychowawczej – uczestniczyli w wycieczkach rowerowych, wyjściach klasy ( do kina, teatru, na halę sportowo widowiskową Łuczniczka, itp.), wycieczkach szkolnych, angażowali się w przygotowania imprez klasowych - Rokrocznie wyznaczałam godziny do dyspozycji rodziców ( 2-3 godziny w tygodniu) celem kontaktu na bieżąco z wychowawcą. - Na każde zebranie z rodzicami przygotowywałam temat do pedagogizacji rodziców.
|
Cały okres stażu
|
Niewiele rodziców chce aktywnie uczestniczyć w życiu klasy i szkoły, dlatego tym większą mam satysfakcję, gdy znajdę społeczników, którzy zarażają swym entuzjazmem i pracą innych rodziców, a moja praca też mobilizuje ich do aktywności .
|
4. Doskonalenie posiadanych umiejętności i wiedzy w zakresie problematyki wychowawczej uczniów.
|
- Ukończyłam następujące szkolenia i warsztaty w zakresie problematyki wychowawczej uczniów:
1. „Zajęcia interaktywna w zakresie profilaktyki HIV/AIDS” 2. „Oswoić stres-czyli jak wzmacniać poczucie własnej wartości i dobre relacje z ludźmi” 3. „Orientacja zawodowa w pracy wychowawcy klasy” 4. „Warsztaty podnoszące umiejętności wychowawcze” 5. „Metody aktywizujące w wychowaniu” 6. „Sposoby radzenia sobie z trudnymi sytuacjami z uwzględnieniem agresji i przemocy” 7. „Praca z dzieckiem nadpobudliwym” 8. „Rozwiązywanie konfliktów z uwzględnieniem mediacji i negocjacji”
|
XI 2004r.
XII2004-I.2005r.
17.11.2004r.
X-XI 2005r.
23.11.2005r.
XI 2005r.
6.12.2005r.
XII 2005r.
|
Wykorzystując wiedzę z ukończonych szkoleń pomagałam uczniom w wyborze szkół średnich, starałam się wzmocnić poczucie własnej wartości ucznia, rozwiązywałam konflikty w klasie stosując mediacje i negocjacje, przeprowadziłam ankiety „Niedokończonych zdań”, „Plebiscyt życzliwości i niechęci”, „Test Moreno”, które pogłębiały moją wiedzę na temat sytuacji rodzinnej wychowanków, poznałam ich stosunek do otaczającego świata, pogłębiałam wiedzę na temat stosunków w klasie, poznałam cechy osobowe uczniów.
|
5. opis i analiza przypadków.
|
- Dzięki uważnej obserwacji uczniów, poznaniu środowiska domowego wychowanków, analizie opinii z poradni psychologiczno – pedagogicznej dokonałam opisu i analizy dwóch przypadków.
|
Okres trwania stażu
|
Szczegółowa analiza problemów, rozmowy, ankiety, diagnoza a wykorzystaniem narzędzi badawczych i współpraca z domem rodzinnym, różnymi instytucjami wspierającymi, dają szansę na sukces dziecka.
|
6. Organizacja wycieczek tematycznych.
|
- Organizowałam przez okres stażu wycieczki rowerowe „Jesień i wiosna z rowerem” na ścieżkę dydaktyczną w Białych Błotach, do Myślęcinka ( do Ogrodu Botanicznego, do Ogrodu Flory i Fauny, do Centrum Edukacji Ekologicznej, do wesołego miasteczka, na „Festyn Jesienny” itp.) - Organizowałam wycieczki turystyczno – krajoznawcze ( do Leszna, do Funki – zielona szkoła, do Więcborka, do Zakopanego) - Przeprowadzałam wywiady wśród uczniów w celu uzyskania opinii na temat wycieczek.
|
IX 2003r.
IV 2004r.
V 2004r.
X 2005r.
VI 2005r.
IX 2005r.
V 2006r.
VI 2004r. V 2005r. VI 2006r.
|
Przygotowanie trasy wycieczki, stworzenie kosztorysu, przeprowadzenie wycieczki zgodnie z oczekiwaniami uczniów stwarza wiele satysfakcji oraz znacznie obniża koszty wycieczki.
|
|
|
|
|
|